
Wellness is een sector in beweging. Terwijl mentaal welzijn en fysieke gezondheid steeds belangrijker worden, zoekt de wellnessindustrie naar innovatieve oplossingen die inspelen op comfort, duurzaamheid en energie-efficiëntie. Tijdens een boeiend gesprek met Koen Heeren, CEO van Alpha Industries, vertelde hij ons over de comeback van houtgestookte hottubs.
100% inzetten op tuinbeleving
In de afgelopen 10 jaar hebben we gezien hoe wellness zich van binnen naar buiten heeft verplaatst. In 2025 zal buitenwellness nog steeds een van de snelst groeiende segmenten in de sector zijn. “Vroeger werden sauna’s vaak weggestopt in de kelder of op zolder, en slechts 10% van de wellnessfaciliteiten bevond zich buiten. Nu worden sauna’s en hottubs bewust geplaatst op locaties die aansluiten bij de tuin”, legt Koen Heeren uit.
Hottubs een duurzame oplossing
In een tijd waarin elektriciteit duur is en duurzaamheid steeds belangrijker wordt, maken houtgestookte hottubs een sterke comeback. “De nieuwste generatie houtgestookte hottubs is een aantrekkelijk alternatief voor traditionele spa’s, omdat ze energiezuiniger zijn en minder onderhoud nodig hebben”, vertelt Koen Heeren. “Waar de oven vroeger direct in het water zat, is deze nu geïntegreerd in een aparte zone naast de hottub. Dat maakt het gebruik niet alleen veiliger, maar ook veel comfortabeler.”
Een groot voordeel van de moderne houtgestookte hottubs is de snelheid waarmee ze opwarmen. “Met de huidige houtkachels van 30 kW is de opwarmtijd tien keer korter dan bij spa’s die met een warmtewisselaar van 3 kW werken. Deze traditionele modellen hebben vaak tot 24 uur nodig om kraantjeswater van 15°C naar een aangename temperatuur te krijgen. Met de nieuwe houtgestookte hottubs heb je daarentegen al genoeg aan anderhalf tot twee uur om het water op temperatuur te krijgen.”
Omdat een spa gemiddeld enkele keren per maand wordt gebruikt, schakelen veel eigenaars hun hottub in de winter of tussen gebruiksmomenten uit om energie te besparen. Dit leidt vaak tot vriesschade zoals lekkages, problemen met dichtingen of beschadigde ledverlichting. “Met deze nieuwe houtgestookte hottubs is dat probleem verleden tijd. Dankzij de snelle opwarmtijd kunnen ze eenvoudig voor een dag of weekend worden gebruikt en daarna weer worden leeggemaakt. De massagejets en leidingen lopen volledig leeg zodra het bad wordt geledigd, waardoor er geen water achterblijft dat kan bevriezen. Zelfs de pomp is onder een hoek geplaatst, zodat restwater niet kan ophopen.”
Een ander voordeel is dat deze hottubs geen chemicaliën nodig hebben. “Als je de hottub maar voor enkele dagen per keer gebruikt, heb je eigenlijk helemaal geen chemicaliën nodig. Dit is niet alleen beter voor de huid, maar ook beter voor het milieu. Je vult de hottub simpelweg met kraanwater en laat de kuip na gebruik leeglopen, bijvoorbeeld in een regenton om de tuin te besproeien.”
Ook de rookontwikkeling, een probleem bij eerdere modellen, is sterk verminderd. Moderne houtkachels voldoen aan strenge emissienormen, waardoor er nauwelijks rook vrijkomt zodra de oven op temperatuur is. “In het begin zie je wat rook, maar dat is alleen tijdens het eerste kwartier. Daarna, zelfs als je hout bijvult, is er nauwelijks rook. Dit komt omdat de temperatuur in de kachel zo hoog is dat het hout meteen verbrandt en geen kans krijgt om te roken. Dit is een grote verbetering, want vroegere modellen veroorzaakten soms overlast voor de gebruiker of de buren.”
Bovendien doen deze nieuwe hottubs niet onder voor traditionele spa’s op het gebied van design. Ze zijn verkrijgbaar in afwerkingen zoals cortenstaal, steenfineer of hout. “Natuurlijk gaan we bij Alpha Industries een stapje verder en kunnen ze volledig worden aangepast aan de wensen van de klant.” Nog een pluspunt van deze nieuwe houtgestookte hottubs is dat ze tot 30% goedkoper zijn in aanschaf dan traditionele spa’s.
Wellness blijft groeien
Ondanks de economische uitdagingen blijft de wellnessindustrie groeien. Vooral wat op maat gemaakte projecten betreft. “Wellness is een investering in gezondheid en levenskwaliteit”, vertelt Koen Heeren nog. “We merken dat klanten steeds bewuster kiezen voor hoogwaardige, efficiënte en duurzame oplossingen. Dit is niet alleen een trend, maar ook een blijvende verschuiving in de markt.”
Bedankt voor het interessante gesprek, m. Heeren!