De toekomst is (bijna) hier: connected pools & artificiële intelligentie

CF Group is de Europese leider in de productie en distributie van kwalitatieve zwembad-, vijver- en wellnessuitrusting. Ze hebben verschillende vestigingen in Europa en differentiëren zich van de markt met hoogwaardige producten die inspelen op de huidige en toekomstige behoeften van de klant. Een gesprek met Alex Cardenas, commercial-marketing & operation director van CF Group Benelux, schepte meteen een beeld over wat we op korte termijn mogen verwachten.

“De zwembadsector is constant in evolutie”, vertelt mr. Cardenas ons. “Een zwembad van 20 jaar geleden kan je niet vergelijken met een zwembad van nu. Mensen investeren meer in comfort en dat vertaalt zich in de praktijk vaak naar meer ecologische zwembaden en zwembaden uitgerust met domotica. Het bouwen van een zwembad is dus niet meer zo simpel als het installeren van een kuip met een skimmer. Door de jaren heen is de doelgroep sterk veranderd. Vroeger investeerde men pas in de tuin wanneer de hypothecaire lening was afbetaald en men een beetje gespaard had. De leeftijd van de klanten lag dan ergens tussen 45 en 55 jaar.”

“Tegenwoordig hebben we met een jongere groep te maken. Mensen combineren de inrichting van de tuin met de hypothecaire lening van de woning. Ze laten alles in een keer plaatsen waardoor ze al meteen op en top kunnen genieten. Ze hoeven geen jaren meer te wachten voordat ze eindelijk een spa, sauna of poolhouse toevoegen aan de tuin. Ook voor de professional brengt dat voordelen mee. Want wanneer de woning nog niet gebouwd is, is het soms gemakkelijker om de graafmachines of de kuip in de tuin te krijgen. Daarnaast kan je alle aspecten van de woning en de tuin op elkaar afstemmen, met de hulp van de (tuin)architect wordt het project een prachtig totaalconcept. Dit wil ook zeggen dat het zwembad niet altijd in het midden van de tuin hoeft te liggen. Je kan het ook uit zicht plaatsen en een stuk van de tuin in een heuse wellness-zone veranderen.” “Deze jongere generatie is bij wijze van spreken geboren met een smartphone in de hand. Ze hechten bijzonder veel waarde aan het comfort die digitale integraties met zich meebrengen. Je hebt te maken met de meest opgeleide generatie tot nu toe, die met één Google search (bijna) alle informatie ter beschikking heeft. Ze weten en willen wat het beste bij hun levensstijl past. En dat gaat van chlooralternatieven tot veiligheid, allemaal gestuurd met domotica.”

“Dat brengt ons bij de connected pool. Vandaag is het al mogelijk om de lampen van je vijver te synchroniseren met de lampen van je zwembad. Je kan ze van kleur veranderen om de juiste sfeer te scheppen. Je kan de warmtepomp vanaf je smartphone enkele uren op voorhand laten draaien zodat de temperatuur van het zwemwater ideaal is tegen dat de kinderen thuis zijn van school. Je kan het zwembad helemaal configureren naar je persoonlijke voorkeuren en dat is een trend die zich de toekomst zal doorzetten. Daarom is het belangrijker dan ooit dat je begrijpt wat de klant wilt. Weeg af of je de verwachtingen kunt inlossen wanneer je een job aanneemt én werk altijd op maat van de klant.”

“Connected pools brengen in de toekomst ook voor de zwembadbouwer veel voordelen met zich mee. Op vlak van service, kan het zwembadsysteem worden gekoppeld aan de interface van de technieker. Als er iets mis is met het zwembad van je klanten, krijg je meteen een foutmelding op je smartphone en kan je een bepaalde service verlenen. Dit kan gaan van het leveren van chloor tot even bellen om te zeggen dat de stroom is uitgevallen. Maar ook voor preventief onderhoud is de connected pool een interessant systeem om je terugkerende business op te bouwen. Door een goede planningstool aan de projecten van je klanten te koppelen, wordt het gemakkelijker om een onderhoudsdienst op te bouwen zonder dat er extra druk op je personeel komt te liggen. De marges op onderhoud zijn kleiner dan bij het plaatsen van een bad, maar als je er nu al in investeert, geeft het je de kans om een businessmodel op te bouwen dat voor een basisinkomen zorgt tijdens de jaren wanneer er minder aanvragen zullen zijn voor nieuwe zwembaden.”

“Connected pools zijn vandaag al een realiteit en zullen in de toekomst een steeds grotere rol spelen. Dankzij artificiële intelligentie kan je de volledige technische installatie van een klant beheren op afstand. Bij CF Group kan je nu al kiezen voor de LivePool-applicatie waarmee je de afdekking, filter, waterbehandeling (elektrolyse), verlichting en reinigingsrobot van het zwembad kan aansturen. Verder brengt artificiële intelligentie op vlak van veiligheid veel mogelijkheden met zich mee. Momenteel werken we aan een project rond gezichtsherkenning in de tuin en rond het zwembad. Het is in de nabije toekomst dus niet ondenkbaar dat er een alarm afgaat wanneer er iemand de tuin betreedt die niet werd geregistreerd.”

TEKST: Reine Driesen