Als je met een product als AFM® de publieke sector benadert, komt er weerstand, zoveel is ons inmiddels duidelijk, ook onze branche is een conservatieve houding niet vreemd. Weerstand en/of terughoudendheid is niet erg, soms zelfs begrijpelijk, bewijzen zijn belangrijker dan mooie woorden.
Echter wij willen weerstand graag middels argumenten onderbouwd zien, dan kunnen we er namelijk iets mee, dan kunnen we in nauwe samenwerking met fabrikant Dryden Aqua gefundeerd reageren op vragen.
En juist op dat vlak liep het spaak, er kwamen nauwelijks tot geen vragen van gezaghebbende instanties en of personen, de weerstand bleef en maar mondjesmaat kwamen er succesmomentjes van tevreden gebruikers door. Jammer en voor ons allemaal een gemiste kans, wie is er immers niet gebaat bij een betere water- en luchtkwaliteit in een sterk verbeterd energie- en verdienmodel?
Dus vonden we het tijd voor actie, gerichte actie. We hebben daarom 2 serieuze testopstellingen in Nederland gerealiseerd die door een externe onafhankelijke partij (laboratorium C-mark) gecontroleerd moesten worden. En dan niet een test met schoon onbelast water, integendeel, voor beide testen werden bestaande zwaarbelaste zwembaden gekozen. Bij Bad Hesselingen en De Grote Koppel zijn we het gevecht aangegaan samen met het gehele professionele team ter plekke, dat ging niet zonder slag of stoot, daarom zijn we hen ook dankbaar voor hun open blik. Het was leerzaam, we hebben wat uren doorgebracht in de technische ruimte samen met de betrokken technici, vanaf het moment dat het zand vervangen werd door het AFM® filtermedium. We hebben in ruim 24 maanden veel van en met elkaar geleerd. Een goede communicatie en maandelijkse updates van analyses, die ook maandelijks werden besproken, leverden veel inzichten op. Al snel bleek dat de water- en luchtkwaliteit verbeterde en dat deze ook zeer constant bleef, ook op piekdagen. Toen we dat wisten, konden we verder perfectioneren en op zoek gaan naar een grotere terugspoelinterval en dus besparing op suppletiewater. En daardoor ook op verwarming/energie en chemie. En dat alles met kraakhelder water.
Inmiddels kunnen we met de resultaten in de hand en tevreden praktijkgebruikers het gesprek aan, met iedereen. Zowel bij Bad Hesselingen als bij De Grote Koppel is men inmiddels, op eigen initiatief, ook voor hun andere zwembaden overgestapt op het AFM® filtermedium. Omdat het werkt en helpt, men is ambassadeur geworden omdat het product perfect past in de uitdagende exploitatie die bij een zwembad hoort. En het blijft niet bij deze 2 projecten, diverse andere publieke zwembaden draaien inmiddels op AFM® en ervaren zelf de voordelen.
Wij willen u er erg graag meer over vertellen. Over de inhoud van deze tests, over de reden waarom de testresultaten indrukwekkend zijn, waarom er lage en vooral stabiele waardes in uiteenlopende omstandigheden gerealiseerd worden. Steeds meer vragen zijn beantwoord, de gebruikers zijn razend enthousiast. Dat is de praktijk. Dat is wat AFM® u kan bieden.
In onze nieuwe folder worden de tests alsook het diepere verhaal achter AFM® uitgebreid verteld. Stuur een mail naar [email protected] en we sturen u graag een exemplaar toe en indien gewenst komen we er ook graag over praten.